Van datacenters die de AI-revolutie mogelijk maken tot de aanleg van netwerken om EV’s te laten rijden: de vraag naar industriële automatisering en energiemanagement neemt de komende jaren exponentieel toe. Maar om al die apparatuur te kunnen installeren, beheren, uitbreiden én onderhouden is wel een andere manier van denken nodig, zegt OPEX-expert Gabriel Foray.

De van oorsprong Franse Gabriel Foray is de kersverse directeur van Services van Schneider Electric in Nederland. Hij deed de afgelopen decennia uitgebreid ervaring op als OPEX-expert waarbij hij grote industriële automatiseringsprocessen begeleidde. Het is een vakgebied dat volop in ontwikkeling is, zegt Foray.

Van CAPEX naar OPEX

Als het gaat om het overgaan van een CAPEX (Capital Expenditure) naar OPEX (Operating Expenses) gedreven manier van werken, dan staat er wat hem betreft veel op het spel. Een van de belangrijkste drijvers is klimaatverandering. De CO2-uitstoot moet worden geëlimineerd. Het grootste deel van die uitstoot is afkomstig van energieproductie en energieconsumptie. Foray: ‘De oplossing is een verschuiving naar een meer elektrisch gedreven en gedigitaliseerde wereld. Dat willen we doen met ons EcoStruxure Service Plan voor Power Management en Asset Management.’

Meer doen met minder

Het gevolg is dat de vraag naar elektriciteit en elektrificeren de komende jaren enorm gaat groeien, zo verwacht hij. Er is heel veel extra mankracht nodig om al die apparatuur te kunnen installeren. ‘Het probleem is dat we daar een sterk tekort hebben. De komende jaren gaan veel ingenieurs en techneuten met pensioen. De aanwas van nieuwe arbeidskrachten stokt. Onze klanten moeten dus meer doen, met minder. Het is een perfect storm van meer vraag en minder capaciteit.’

Verleng de lifecycle

Een van de oplossingen volgens hem is dat we langer met bestaande installaties blijven doorwerken. Repareren en onderhouden is de eerste stap in een verschuiving in het denken die nu plaatsvindt. Foray: ‘Door de lifecycle van installaties te verlengen, bereik je twee doelen tegelijk. Een: het dringt verspilling terug. Je gooit geen spullen weg die nog prima bruikbaar zijn, een wens tot verduurzaming die vaak ook leeft bij gebruikers en hun klanten. En twee: je verlaagt de totale kosten van de operatie en voegt ook nog eens efficiency toe. ‘

Duurzaamheid als verplichting

Maar ook binnen Schneider Electric zijn ze bezig met een mindshift. Ze richten ons steeds meer op het einddoel van onze klanten en hun belangen. Daarvoor zijn vijf hoofdbelangen geïdentificeerd. Foray: ‘De eerste is duurzaamheid. Dat is een verplichting die vrijwel alle bedrijven delen. Aan de ene kant moeten apparatuur verduurzaamd worden. Dat kan bijvoorbeeld door slim te recyclen en te verbeteren. Aan de andere kant moet de efficiëntie waarmee apparatuur werkt worden vergroot. De opbrengst moet omhoog.’

Veilig werken voorkomt downtime

‘Een tweede doelstelling is veiligheid. Zowel voor mensen die met apparatuur werken als bijvoorbeeld voor gebruikers en omwonenden moet de veiligheid gegarandeerd worden. Het is niet zo dat incidenten vaak plaatsvinden. Maar als er wel iets misgaat dan zijn de gevolgen vaak groot. Downtime kost veel geld. De kosten voor een datacenter dat uitvalt loopt al snel in de miljoenen.’

Preventief in plaats van reactief onderhoud

‘Het derde doel en belang waarmee we werken is weerbaarheid. Dat bereik je door anders over onderhoud te gaan nadenken. Kom je pas ingrijpen als het te laat is? Of zorg je ervoor dat je zo veel inzicht krijgt in processen dat je onderhoudscycli kunt gaan voorspellen, zodat je ze preventief in plaats van reactief uit kunt voeren?’

Vergroot de operationele efficiency

‘Preventief onderhoud hangt samen met het vierde doel: de operationele efficiency. Door apparatuur te verbinden met de cloud krijg je real time inzicht in zaken als temperatuur, het voltage en de luchtvochtigheid. Zo kun je vooraf waarnemen dat de mantel van een kabel verhit raakt. Hieruit volgt dan een waarschuwing die we een dashboard te zien krijgen. Nog voor het tot een ontbranding komt, kun je een servicemonteur naar de locatie sturen die het probleem oplost. Zo zorg je ervoor dat de beschikbaarheid van de apparatuur niet onderbroken wordt.’

Zet beschikbare capaciteit beter in

‘Tot slot lopen we dus tegen een capaciteitsprobleem aan als het gaat om de beschikbaarheid van mensen. We moeten veel meer doen met minder mensen. Door de gecombineerde inzet van de verschillende doelen, moet dat beter lukken. Maar daarvoor moeten we als sector dus wel een noodzakelijke verschuiving maken in onze manier van denken en werken.’

24/7 monitoring

De eerste stappen in de richting van een OPEX-gedreven manier van werken zet je volgens Foray door te prioriteren welke apparatuur essentieel is voor de continuïteit van je operatie. Het optimaliseren van de beschikbaarheid is hier het uitgangspunt. Door sensoren aan te brengen kun je apparatuur verbinden met de cloud. ‘Vanaf dat moment wordt er data gegenereerd. Dankzij een dashboard waar niet alleen wij maar ook de klant inzicht in heeft, kun je vervolgens heel precies monitoren of alles naar behoren functioneert.’

Reageren voor het te laat is

In het geval van nood, of beter nog: voor de nood aan de man is, laat het systeem een alarm afgaan waarna er actie kan worden ondernomen, zegt hij. ‘Dat betekent dat we veel sneller kunnen reageren. Maar we kunnen ook aan de hand van een profiel dat ontstaat, beter inschatten wanneer noodzakelijk onderhoud nodig is.

Oplossing voor tekorten

Door dit onderhoud preventief uit te voeren, ben je niet langer afhankelijk van een vaste frequentie, zoals standaard ieder half jaar. Dat betekent dat je het onderhoud aan je installatie met de inzet van minder mensen kunt realiseren. Dat is zeker in een tijd waarin we met grote tekorten op het gebied van technisch personeel gaan kampen, een rustgevend idee.’

Duurzamer en winstgevender

Wie OPEX als werkwijze wil implementeren moet daar volgens Gabriel bij de aanschaf van nieuwe apparatuur vanaf het prille begin mee beginnen. ‘Wie duurzamer en winstgevender wil zijn, moet vanaf de start nadenken over een slimme onderhoudsstrategie.’

Ontdek het EcoStruxure Service Plan en start met langdurig en duurzaam onderhoud.